Koulun kursseille ilmoittautuminen, laskujen maksaminen, juna-aikataulun tarkastaminen, lentolipun varaaminen, erilaiset työtehtävät, tavaran myyminen ja ostaminen... Useat arkipäivän toiminnot ovat siirtyneet nettiin tai ne hoidetaan jonkin tietokonesovelluksen avulla.

Joskus asioiden hoitaminen netin kautta saa käyttäjän raivon partaalle. Mitä tämä tekee? Miksi mitään ei tapahdu? Mitä helvettiä, minähän tein kaiken niin kuin pitikin! Mihin kaikki lomakkeeseen syöttämäni tiedot katosivat? Missä minä olen ja mistä löytyvät yhteystiedot? Virhe! Aaaaaarggghhh...!!!

Kuinka moni onkaan nettisivun huonon käytettävyyden vuoksi ollut vähällä heittää hiiren seinään ja päättänyt jättää asiansa hoitamatta ainakin kyseisen palvelun kautta? Huonosti suunniteltujen ja hitaiden sivujen käyttäjilleen aiheuttamat reaktiot ovatkin saaneet nimityksen hiiriraivo.

Hiiriraivosta varoittaa myös Ilta-Sanomat (29.1. 2007). Britannian Oxfordissa toimiva Social Issues Research Centre -tutkimuslaitoksen (SIRC) raportin mukaan huonosti suunnitellut ja hitaat nettisivustot aiheuttavat käyttäjissä stressiin ja vihaan johtavaa hiiriraivoa. Hiiriraivo voi tuottaa samankaltaista stressiä kuin esim. avioero, uuteen asuntoon muuttaminen tai rahahuolet. SIRC:n selvitystä varten haastateltiin 2500 nettikäyttäjää, joiden lisäksi pienemmälle ryhmälle tehtiin erilaisia fysiologisia ja psykologisia kokeita.

Jos käytettävyyteen ei ole haluttu tai pystytty jostakin syystä panostaa, olisiko paikallaan varoittaa käyttäjiä jo etusivulla mahdollisesta hiiriraivosta. Sivusto saattaa heikentää vastustuskykyä, olla haitallinen hermojärjestelmälle ja sydämen toiminnalle...