Olin muutama päivä sitten ostamassa puhelinta. Menin ensimmäiseen näkemääni puhelinkauppaan. Siellä oli avulias myyjä, joka heti tiedusteli kuinka voisi minua auttaa. Puhelinesittely sujui nopeasti. Sanoin vielä katselevani muista kaupoista ja olin tekemässä lähtöä.

-Tämän parempaa puhelinta et kyllä tästä hintaluokasta löydä. Niin ja mikäs liittymä sinulla on?
Kerroin puhelinliittymäni ja samaan hengenvetoon lisäsin, että se on aivan saman hintainen kuin heidän ständeissä mainostettu liittymä.
- Jaa. Kyllä kannattaisi vaihtaa silti tähän meidän liittymään. Asiakaspalvelu on meillä paljon parempaa ja nopeampaa ja saisit vielä kesäsandaalit kaupan päälle.

-Minulla on vielä puheaikaa jäljellä omasta liittymästäni, enkä tarvitse kesäsandaaleja. En taida vaihtaa sitä ainakaan nyt.
Huh, selvisin. Nyt voisinkin lähteä. Myyjä kuitenkin estää lähtöni sanatulvalla.

- Onkos internettiä? Mikä littymä sulla siinä on?
Kerroin millainen nettiliittymä minulla oli. Kuuma kesäpäivä kuumassa kaupassa myyjän hiostaessa vaihtamaan liittymiä. Ikävää.

- Siitä nettiliittymästä on kyllä tullut too-della paljon valituksia asiakkailta. Huonoa ja hidasta palvelua. Tää meiän on kaikin puolin parempi. Ja nopeuskin on mega/mega, kun sulla on tällä hetkellä vain vaivaiset  puol/mega. Ja asennus on todella helppoa. Ja kaiken lisäksi saat eurolla tälläisen hienon laitteen.
Myyjä osoittaa jotakin helvetinkonetta ja kävelee rivakasti sen luo jatkaen taukoamatonta puhettaan.
-Tämä on todella kätevä laite. Ja ei maksa kuin euron, kuvittele. Voit tulostaa, kopioida, skannata. Kaikki yhdellä laitteella, ja ei maksa kuin euron.

Tämä todella kätevä ja monipuolinen laite oli neljä kertaa tietokoneeni kokoinen. Sellaista on täysin mahdoton sovittaa millekään pöydälle. Kaiken lisäksi se oli todella ruma.
- En taida tarvita moista laitetta.
- Tällähän voi tehdä kaikkea. Kyllä tälle käyttöä löytyy joka kodista.
- Mutta en halua uutta nettiliittymää, enkä ainakaan tuota kojetta. Eihän se mahdu edes minun kotiini.

Minä haluan ainoastaan ulos täältä kaupasta ilman uusia liittymiä.

Myyjä ei anna periksi, vaan jatkaa laitteen hehkuttamista ja nettiliittymänsä erinomaisuutta. Hivuttaudun pikkuhiljaa ulko-oven suuntaan nyökytellen hyväksyvän näköisesti myyjän puheille. Vihdoin olen niin lähellä ovea, että voin luikahtaa siitä ulos. Samalla huudahdan myyjälle kiitosheit. Vilkaisen vielä kadulla olan yli, ettei myyjä ole tullut mielettömine tarjouksineen perässä. Selvisinpä.